سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آقا سلام :

تمام راه ظهور تو با گنه بستم
دروغ گفته ام آقا که منتظر هستم

کسی به فکر شما نیست راست می گویم 
دعا برای تو بازیست راست می گویم 

اگرچه شهر برای شما چراغان است 
برای کشتن تو نیزه هم فراوان است 

من از سرودن شعر ظهور می ترسم 
دوباره بیعت و بعدش عبور می ترسم 

من از سیاهی شب های تار می گویم 
من از خزان شدن این بهار می گویم 

درون سینه ما عشق یخ زده آقا 
تمام مزرعه هامان ملخ زده آقا 

کسی که با تو بماند به جانت آقا نیست 
برای آمدن این جمعه هم مهیّا نیست


بی بی دو عالم :

از فاطمه اکتفا به نامش نکنید
نشناخته توصیف مقامش نکنید
هرکس که در او محبت زهرا نیست
علامه اگر هست سلامش نکنید
حضرت آیت الله شاه آبادی(ره):
سالک الی الله در صورتی می تواند به جایی برسد که درضمن سیر،اول مرتبه اتکاءبه خانم حضرت صدیقه(سلام الله علیها) داشته باشد واین محبت حضرت خانم صدیقه(سلام الله علیها) است که انسان را به راهی که باید برود هدایت می کند

ولی مطلق کیست؟

قسمت اول

الف)فقیه کیست؟

کسی که در حوزه های مطر ح دنیای شیعه (قم،نجف ، مشهد،اصفهان و....)،یا نزدعلمای مطرح جهان تشیع،درس های ویژه ای از طلبگی را خوانده باشد،فقیه است.فقها قادرند در مسایل شرعی (فروع دین)از خود تقلید کنند ونیازی به انتخاب مرجع تقلید ندارند.اصطلاحا می گویند طلبه به درجه ی اجتهاد رسیده است .تشخیص این که چه زمانی یک طلبه به درجه ی اجتهاد می رسدبا استاد یا اساتید مجتهد اوست. همچنین ممکن است یک عالم مجتهد  پس از مباحثه باطلبه و بررسی وضعیت علمی او ،اجتهاد طلبه را اعلام وتاییدکند.به هر حال مردم عوام دفعتا از رسیدن شخصی به درجه ی اجتهاد آگاه می شوند. واینکه برخی نا آگاهان از یک شبه مجتهد شدن علما سخن می گویند به همین علت است که آن ها واقعا خبر اجتهاد را در همان شب شنیده اندودر جریان رسیدن تدریجی طلبه به این درجه  قرار ندارند.

ب)اعلم کیست؟

در بین مجتهدین (همان فقها)کسانی از نظر علمی ،معرفتی واعتقادی و... وضعیت والاتری دارند.آن هارااعلم می گویند.فقیه اعلم یا فقهای اعلم مجازند رساله بدهند تا عموم مردم از آن ها تقلید کنند.یا سوالات جدیدی که مطرح می شود را پاسخ گویند.اهمیت علمای اعلم به حوزه ی وسیع نظراتی لست که می دهند.از نماز وروزه(عبادات فردی –اجتماعی) گرفته تا خمس و زکات (عبادات مالی –اقتصادی –اجتماعی)وحج و جهاد(عبادات استراتژیک اجتماعی –نظامی) وتولی و تبری وامر به معروف ونهی از منکر(عبادات خود سازی فردی-اجتماعی).(هرچند خیلی هم تفکیکات داخل پرانتزمنحصر بفردوصددرصد نیستند.)

امام زمان(عج)می فرمایند:فاما الحوادث الواقعه فار جعو فیها الی رواه احادیثنا. فانهم حجتی علیکم وانا حجه الله علیهم.

در حوادثی که روی می دهد به راویان حدیث ما مراجعه کنید که آن ها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم.

این سخن امام اهمیت راویان حدیث را نشان می دهدکه دررویدادها باید اظهار نظر کنند ومردم هم باید از آنان اطاعت نمایند.همچنین امام (عج)حجت خدا بر آنان است.یعنی ارتباط مردم با امام زمان از طریق آنان است.پس خبر های ارتباط برخی اشخاص مجهول السابقه با امام زمان معلوم است که دروغ محض است.

امام صادق(ع)می فرمایند:فاما من کان من الفقها صائنا لنفسه،حافظا لدینه،مخالفا علی هوی،مطیعا لامرمولیه،فللعوام ان یقلدوه.وذلک لا یکون الا بعض فقها الشیعه.لا کلهم.

از میان فقها کسی که از نفسش  ودینش محافظت کند.مخالف هوای نفسانی باشد،واز خدایش اطاعت کند،پس بر عموم مردم است که از او تقلید نمایند.واین گونه نیستند مگر بعضی فقهای شیعه.نه همه فقها.

تشخیص این که عالم اعلم کیست،قواعد خاصی دارد.یکی این که خود آدم اهل تشخیص باشد یعنی مجتهد باشیم تا اعلم را بشناسیم. راه دوم آن است که دو نفر عالم عادل به اعلمیت آن ها گواهی دهند.

تعداد علمای اعلم مهم نیست. از یک نفر تا صدها نفر می توانند باشند.البته تا کنون سابقه نداشته که تعدادعلمای اعلم خیلی زیاد شود.ولی برعکس بوده که در مقطعی از زمان همه ی علمای مطرح به نفع یک یا دو عالم مسلم مسلط به اوضاع علم وزمان رساله نداده و به همه تقلید از همان یک یا دو نفررا توصیه کرده اند.(تقریبا مانند عصر حضرت آیت الله بروجردی،یا تقریبا زمان حیات حضرت امام خمینی(قدس سره) بویژه پس از انقلاب)